Budi svoja

Kako izaći iz nasilja

 Šta možeš da uradiš?

 

Ako si prepoznala da si izložena nasilju u vezi, verovatno se pitaš šta da uradiš. Znake upozorenja treba shvatiti ozbiljno - pre nego što se nasilje pogorša!

KRIVICA. Nasilnici često okrivljuju druge za svoje ponašanje. Može ti se činiti da će nasilje prestati samo ako ti uspeš da se promeniš onako kako on želi. Ali, nasilje vremenom postaje sve gore i gore. Ne možeš promeniti druge – on sam mora da prestane da traži izgovore i prihvati odgovornost za nasilje. Ako se ovo ne desi, a želiš da nasilje prestane, jedini način je da prekineš takav odnos.

 

Nije tvoja krivica ako doživljavaš nasilje.

 

Razmisli o sledećim činjenicama:

· Ne možeš da ga promeniš. Prihvati da osoba može da se menja samo ako to zaista sama želi. Ne možeš uticati da neko izmeni svoje ponašanje, niti ga on može promeniti ako iskreno ne misli da čini nešto pogrešno.

· Brini o sebi. Da li se dobro brineš o sebi? Da li si pod prevelikim stresom, čini ti se da nemaš vremena za prijatelje, ne spavaš dovoljno? Ako te veza iscrpljuje, razmisli da li je došlo vreme da je okončaš.

· Uključi svoju mrežu podrške. Nasilnici često pokušavaju da izoluju svoje partnerke. Razgovaraj sa svojim prijateljima, članovima porodice, nastavnicima ili drugim osobama da bi dobila podršku koja ti je potrebna.

· Razmisli o raskidu. Seti se da zaslužuješ da se uvek osećaš sigurno i poštovano.

 

Razmisli o raskidu veze pre nego što se nasilje pogorša.

 

Možda se plašiš šta bi tvoj dečko uradio ako ga ostaviš ili kako će reagovati tvoja porodica ili prijatelji ako im kažeš. Izlazak iz veze ti može delovati težak ili čak nemoguć pogotovo ako finansijski ili fizički zavisiš od njega. Možda ti se čini da te odrasli neće shvatiti ozbiljno.

Iako ne možeš da promeniš osobu sa kojom si u vezi, možeš da promeniš svoj život – tako da ostaneš bezbedna. Bez obzira da li odlučiš da ostaneš ili odeš, pobrini se da upotrebiš savete o planiranju bezbednosti.

 

Sledeći koraci ti mogu pomoći u izlaženju iz nasilne veze:

1. Nađi podršku.

Ovo ti može biti teško iz različitih razloga:

- Kada si izložena nasilju, može ti biti posebno teško da nađeš podršku zato što se nasilnik trudi da te izoluje. Zbog toga ti se može činiti da nemaš kome da se obratiš.

- Ili misliš da je to privatna stvar ili da je traženje pomoći pokazatelj slabosti. Ipak, nasilje nije nešto što treba da se krije i nije nešto kroz šta treba da prolaziš sama.

- Možda osećaš stid ili krivicu. Seti se da ti nikako nisi kriva za nasilje koje doživljavaš. Ništa što kažeš, obučeš ili uradiš nikome ne daje za pravo da te povredi. Krivica i sramota za nasilje su nasilnikovi.

Ovi razlozi su sve u šta nasilnik želi da veruješ da bi te kontrolisao, ali ne predstavljaju istinu. Podrška drugih ti može pružiti hrabrost i snagu koja ti treba da promeniš situaciju. Važno je da sa nekim razgovaraš o onome što ti se dešava i da u tome ne budeš sama.

Obrati se za pomoć osobi u koju imaš poverenja i za koju veruješ da će biti na tvojoj strani i moći da ti pomogne – to mogu biti roditelji, psihološkinja u školi, nastavnica, doktorka... To može biti bilo koja osoba kojoj verujes i za koju znaš da ce te podržati, pomoći ti i da te neće osuditi. Ispričaj joj šta je to što se tačno desilo (pogledaj točak nasilja).

Ova osoba može da bude korisna na više načina - ona može da ti:

·          ponudi informacije i savet,

·         pruži emotivnu podršku,

·         obezbedi sigurno mesto na koje možeš da se skloniš,

·         poveže te sa osobama ili institucijama koje mogu da te zaštite.

Ukoliko u svojoj okolini ne prepoznaješ takvu osobu, razmisli o tome da daš šansu profesorki ili profesoru, psihologu/škinji u školi ili u domu zdravlja. Postoje organizacije u kojima možeš dobiti sve informacije i podršku koji su ti potrebni, kao na primer SOS telefon 266-2222.

 Ako ne naiđeš na razumevanje kod prve osobe kojoj se obratiš, pokušaj da nađeš nekog drugog. Nemoj da odustaješ!

 

2. Napravi sigurnosni plan.

Čak iako nisi sasvim sigurna da li je došao trenutak da napustiš vezu, važno je da nađeš način da budeš sigurna. Nekada izlazak iz ovakve veze može da bude rizičan. Zato je potrebno da dobro razmisliš i da napraviš plan. Tako ćeš biti bezbednija i osećaćeš se podržanije da napraviš sledeći korak.

 

Sigurnosni plan

Evo nekoliko saveta o tome kako da napraviš sigurnosni plan:

·   Obrati se odrasloj osobi u koju imaš poverenja.
·   Kada izlaziš obavezno kaži nekom gde ideš i kada se vraćaš.
·  Osobi koja je nasilna reci da ne želiš da ga viđaš, ali učini to indirektno: preko telefona, sms-a, interneta – tako da ne može da te fizički povredi.
·    Izbegavaj kontakt sa nasilnikom.
·   Provodi vreme sa prijateljima i izbegavaj da se šetaš sama.
·  Razmisli koja su sigurna mesta na koja možeš da odeš u slučaju opasnosti (na primer policijska stanica ili javna mesta sa puno ljudi kao što je kafić ili tržni centar).
·   Uvek čuvaj novac za prevoz, taksi ili autobus, ako budeš morala da pobegneš.
·   Uvek nosi sa sobom mobilni telefon ili halo-karticu sa sobom u slučaju da moraš da pozoveš pomoć.
·   Memoriši korisne telefonske brojeve:
          • Broj osobe od poverenja.
          • Broj SOS telefona za pomoć ženama žrtvama nasilja - 011/266-2222
          • Broj policije. Nazovi ga odmah ako se plašiš da te prati ili da će te povrediti (Poziv je besplatan sa mobilnog i fiksnog telefona i možeš ga pozvati i ako nemaš kredita, samo se seti da pozoveš i pozivni broj grada, npr. 011 192.)
          • 0800 100 600 je broj policije za prijavljivanje nasilja u porodici, uključujući i nasilje u vezi (takođe je besplatan i radi 24h). Tu rade policajci posebno obučeni baš za ovu vrstu nasilja.
·         Koristi dnevnik da zapišeš datum i vreme kada se nasilje odigralo, gde si se nalazila, tačno ko i šta je uradio (npr. da li je to bio poziv na fiksni ili mobilni, šta je tacno rekao i kojim rečima, da li te je gurnuo ili udario i na koji način) i koje je to posledice imalo (npr. modrice, polomljene predmete, strah koji si imala...). Ovo može biti važno ako ti zatreba pomoć policije. Takođe, čuvaj SMS ili e-mail poruke, fotografije i slične dokaze ukoliko ih je bilo.
Share